Pengenalan
Di dalam era ini, kita dapat lihat beberapa generasi
muda dan golongan tu yang berpusu-pusu membuat perniagaan melalui jaringan.
Zaman ini tiada lagi sistem barter mahupun dagangan diantara individu. Selain
itu, ramai di anak muda telah bergelar jutawan yang berjaya dipersada dunia.
Dengan adanya ciri-ciri keusahawanan ini ia dapat
membuka mata banyak pihak di luar sana akan pentingnya seorang usahawan bukan
sahaja usahawan Berjaya malah usahawan kecil-kecilan juga tidak tertinggal. Di
samping itu, di Malaysia telah banyak melakukan program-program untuk
melahirkan usahawan yang berjaya.
Usahawan ini banyak cabangnya yang boleh dilakukan
antaranya usahawan pemasaran, usahawan kecil-kecilan, usahawan dagangan dan
sebagainya. Oleh itu, usahawan ini bukan sahaja mempunyai modal atau duit
tetapi perlu ada kreativiti, idea, semangat dan sebagainya. Dengan adanya
keinginan itu, barulah ia boleh menjadi usahawan yang sangat berjaya pada
peringkat yang akan datang.
Kita dapat lihat usahawan yang berjaya seperti Mydin.
Membuka perniagaannya dengan kecil-kecilan sahaja dan mengguna namanya sendiri
untuk membuka Mydin. Pada dulunya, tidak ada orang pun pandang Mydin kerana
hanya sebuah premis yang kecil akan tetapi selepas berjaya kini Mydin bukan
sahaja telah di Kuala Lumpur malah di setiap negeri pasti ada Pasar Raya Besar
Mydin. Malah generasi kanak-kanak juga telah tahu akan kewujudan Pasar Raya
Mydin ini. Begiru besar impaknya kepada Negara kita kerana dengan adanya Pasar
Raya yang gah ini dapat menigkatkan lagi usahawan di luar sana untuk terus
berjaya.
Akhir-akhir ini, ramai usahawan di luar sana telah
menggunakan pendekatan yang lebih dekat dengan pelanggan dengan menjual
barangan melalui media social. Hal ini kerana ramai di kalangan kita mempunyai
gajet sendiri untuk berhubungan dengan orang yang mereka hendak membeli. Orang
ramai hendak keluar rumah untuk pergi ke sesuatu tempat untuk membeli seseuatau
barang oleh itu, mereka menggunakan kemudahan teknologi dengan membeli melalui
media sosial yang semakin canggih di seluruh dunia.
Jika kita dapat lihat dari carta sesungguhnya
pembelian secara media sosial ini lebih popular berbanding bersemuka.
Kebanyakkan masyarakat bersetuju bahawa dengan media sosial dapat menjimatkan
masa mereka serta mudah untuk mereka membuat pembelian. Ia bukan sahaja dari
satu negeri malah dari luar negara juga boleh membuat pembelian yang diingini.
i)
Sejarah dan Evolusi Media Sosial
Pada hari ini kita dapat lihat bertapa pentingnya
media sosial kepada kita kemana sahaja pasti media sosial menjadi keutamaan
terlebih dahulu. Media sosial ini bukanlah satu perkara yang tidak baik atau
tidak betul tetapi setiap orang harus bijak menggunakannya supaya tidak
tersalah maklumat dan sebagainya. Mulai hari ini, usahawan diluar sana ramai
menggunakan media sosial bagi membuat promosi jualan mereka.
Sejarah media sosial ini lahirkan untuk memudahkan
seseorang berhubung dengan jarak jauh melalui emel, penghantaran maklumat dan
sebagainya. Kehadiran media sosial di negara memainkan peranan penting kepada
semua orang. Ia merupakan satu rangkaian sosial yang mudah dan cepat untuk
mendapat maklumat. Dengan penggunaan media sosial ini bukan sahaja untuk
berkomunikasi selain itu, boleh mengakses untuk permainan di internet dan juga
mendapat cari sesuatu dengan mudah dan cepat.
Media sosial telah popular dengan kewujudan Myspace.
Myspace ini merupakan sebuah laman sosial yang dapat berhubungan dengan negara
luar serta jarak jau dengan orang lain. Selepas myspace telah berjaya ahli
teknologi mewujudkan Friendster sama sahaja seperti myspace laman sosial yang
untuk berkomunikasi. Seterusnya pada tahun 2004 lahirnya Facebook iaitu satu
laman sosial yang terkenal hingga ke hari ini.
Evolusi media sosial memberi impak yang hebat buat
seluruh masyarakat tidak mengenal usia. Media sosial telah memberi pendekatan
kepada kita untuk membuat sesuatu perkara dengan mudah. Selain itu, evolusi
media sosial ini telah dapat kita wujudkan gajet-gajet yang hebat di seluruh
dunia.
ii)
Kepentingan media sosial dalam perniagaan
Pada tahun 2015 ini sudah dapat lihat pekembangan
media sosial kepada masyarakat. Ia bukan sahaja untuk generasi dewasa malah
warga tua dan kanak-kanak turut mengetahui tentang ini. Dari segi perniagaan
pula, ramai ahli perniagaan di luar sana tidak beri menggunakan pendekatan
media sosial kepada pelanggan.
Antara pentingnya media sosial dalam perniagaan ialah
memasarkan produk. Dengan kaedah ini perniaga boleh membuat pengiklanan melalui
media sosial tidak perlu bercakap atau pun bertemu pelanggan. Memperkenalkan
barang yang dijual melalui media sosial hanya mendirikan sedikit idea kreatif
supaya pengiklanan yang ditunjukkan di media sosial menjadi tarikan pelanggan
untuk membeli. Sebagai contoh, seorang perniaga menjual produk kecantikkan tetapi
tidak tahu cara memasarkan produknya oleh itu, peniaga tersebut hanya
memasarkan di media sosial dengan memberitahu kelebihan produk yang dijualnya
kepada pelanggan.
Kedua dengan adanya media sosial ini peniaga tidak
perlu berinteraksi dengan pelanggan untuk menjual produk tersebut. Peniaga hanya
perlu membina satu iklan yang terdiri isi kandung barangan yang ingin dijualnya
supaya pelanggan faham akan keistimewaan barang tersebut. Sebuah pengiklanan
yang dibangunkan haruslah difahami bahasanya inilah kepentingan media sosial di
dalam perniagaan.
Kepentingan yang ketiga ialah dapat menjimatkan masa.
Memandangkan zaman sekarang semua orang tidak sempat untuk pergi membeli belah
dan sebagainya ini adalah cara yang mudah dan cepat untuk pelanggan membuat
pembelian. Menerusi media sosial barang yang dijual dapat berjalan dengan
lancar dan kemungkinan barang yang dibeli harus dicaj atas kos penghantaran
yang dihantar.
Keempat pula menjimatkan kewangan. Peniaga tidak perlu
mengeluarkan modal yang banyak untuk membuat sesebuah laman sosial. Ini kerana
peniaga tidak perlu mengeluarkan modal untuk mengedarkan pamplet dan tidak
perlu membuat permit untuk mengantung iklan. Di samping itu, dapat menjimatkan
kewangan kerana ia boleh dilakukan di rumah tidak perlu menyewa sesuatu tempat.
Peniaga tidak perlu risau akan kewangan bulanan yang dapat.
Akhir sekali, dapat memasarkan ke persada dunia.
Dengan mengiklankan di media sosial bukan sahaja rakyat Malaysia yang
mengetahui malah Negara jiran kita juga akan tahu sekiranya tersebar di media
sosial. Sebagai contoh, seorang peniaga menjual jam tangan dengan pelbagai
harga, warna serta bentuk seteleh mengiklankan di laman facebook secara
automatik orang akan tahu dan ingin tahu keistimewaan jam tangan tersebut serta
ingin membeli. Selain itu, jika ia mendapat tarikan Negara luar akan turut mahu
untuk membeli barang tersebut.
iii)
Penggunaan media sosial dalam perniagaan secara global
Zaman ini merupakan zaman tranformasi kepada seluruh
dunia. Tiada manusia yang tidak mempunyai media sosial seperti Facebook,
Twitter, Blogger dan Instagram. Melalui inilah penggunaan media sosial boleh
mencecah diperingkat global. Manusia boleh berkomunikasi dengan Negara luar
melalui media sosial inilah.
Penggunaan media sosial dari segi komunikasi.
Komunikasi adalah satu perkara yang mudah dilakukan oleh semua orang kerana
dengan komunikasi dengan jarak jauh dapat memberi kepercayaan terhadap kepada
pembeli tersebut. Di samping itu, komunikasi di media sosial ada baiknya kerana
kita dapat menarik pelancong luar untuk berkunjung di Negara Malaysia ini.
Dari segi ekonomi pula, sudah semestinya dapat
meningkatkan lagi ekonomi kita dengan lebih baik. Apabila pelanggan tidak
pernah putus-putus membeli ini dapat memberi satu impak yang besar buat kita.
Tambahana pula, sekiranya kita terus dengan perniagaan ini ia dapat mengekalkan
lagi nilai mata wang kita kengan baik.
Ekonomi kita akan bertambah baik dengan adanya
pelancong luar datang ke Negara kita untuk bercuti. Barangan kita yang diimport
ke Negara lain melalui medai sosial ini sungguh berkesan penggunaan media
sosial.
Selain itu, di Malaysia telah mewujudkan satu sistem
oleh SKMM bagi pembangunan saliran Internet yang boleh mencecah ke seluruh
dunia. Ia juga merupakan satu aspek di mana persiapan bagi menjelang wawasan
2020. Bagi semua kawasan dapat melayari internet dengan baik tidak mengira
kawasan pendalaman atau bandar.
iv)
Tahap penggunaan media sosial dalam perniagaan di
Malaysia
Menurut kajian yang dilakukan oleh Nielsen, penggunaan
internet meningkat ialah 41% dan 22.4 jam yang digunakan oleh setiap orang
untuk melayari internet. Khususnya daripada 71% telah habiskan masa dengan
mmebuka laman sosial Facebook.
SKMM Malaysia turut mengatakan perkara ini berdasarkan
data sebelum ini di mana sebnayak 81.5% bertujuan menggunakan rangkaian sosial.
Daripada maklumat yang terkumpul kita dapat melihat bahawa kebanyakkan orang di
luar sana mengambil sesuatu maklumat daripada sesuatu perkara dari media
sosial.
Oleh itu, di Malaysia penggunaannya adalah tinggi.
Permintaan selalu dibuat melalui media sosial oleh orang awam di luar sana. Di
Malaysia kebanyakkan mereka lebih gemar melihat media sosial daripada terus ke
kedai tersebut. Bukan sahaja generasi yang bekerja malah pelajar jugak tidak
ketinggalan untuk membuka perniagaan melalui media sosial.
Di samping itu, ia dapat menjimatkan masa hanya
menekan sesuatu barang yang berkenan terus hantar kepada penjual dengan kadar
yang cepat dan pantas. Selain itu, tahap penggunaan media sosial dalam
perniagaan juga sudah sampai tahap maksimum kerana zaman ini peniaga hanya
memaparkan barang yang berkualiti dan gambar yang terbaik sudah disukai oleh
orang. Sebagai contoh di Instagram, Twitter, Facebook hanya memaparkan di laman
ini sudah menjadi tarikan orang ramai untuk membeli.
Tuntasnya, melalui media sosial ini merupakan satu peringkat
yang maju bagi membuka sebuah perniagaan di Malaysia. Hal ini kerana di
Malaysia pada zaman dahulu terlalu banyak peruncitan yang telah dibuka oleh
itu, peniaga sekarang bertekad membuka perniagaan melalui media sosial. Kita
telah lihat ramai diluar sana menjual pelbagai barang tidak kira pakain mahupun
makanan semua melalui media sosial sahaja.
v)
Cabaran / Halangan penggunaan media sosial di Malaysia
Peniaga harus bijak mengambil risiko dalam menggunakan
media sosial untuk membuat perniagaan. Di samping itu, peniaga harus bijak
untuk mengatasi sekiranya berlaku masalah yang tidak diingini. Di dalam
perniagaan secara media sosial ini pasti akan ada cabaran dan halangan untuk
ditempuhi.
Antara cabarannya ialah maklumat yang di sampaikan
tidak tepat. Ini kerana ada maklumat berkomunikasi jarak jauh pasti akan
sesuatu maklumat yang tertinggal walaupun kita sudah mengetahui tentang barang
tersebut. Sebagai contoh, seorang peniaga menjual pakaian yang menggunakan kain
cotton akan tetapi di dalam gambar pelanggan menganggap itu kain crepe di situ
akan berlaku salah faham.
Keduanya ialah pula, pesaingan dengan peniaga lain.
Dalam era ini pasti ramai di luar sana berpusu-pusu mahu membuat perniagaan ini
yang sedang popular di media sosial seperti yang kita tahu. Bahkan pelajar
sekolah serta pelajar universiti turut menjalankan perniagaan ini. Dalam
perkara ini pasti peniaga akan menjual barang yang sama dengan peniaga lain
oleh itu, pesaing di antara peniaga lain amatlah besar risikonya setiap peniaga
harus bijak memainkan peranan. Sebagai contoh seorang pelajar sekolah mahir
dalam bidang memasak dan telah membuat iklan tentang masakannya untuk dijual
oleh itu, sepanjang hari pelajar tersebut akan bangun pagi untuk menyiapkan
masakannya erlebih dahulu.
Halangan yang seterusnya ialah memerlukan internet
untuk berkomunikasi. Ini bermakna setiap orang yang inginkan barang yang baru
atau ingin bertanya kepada peniaga mereka memerlukan internet untuk berhubung
sekiranya kedua-dua pihak sedang menggunakan internet itu merupakan nasib yang
baik sekira sebaliknya itu akan melambatkan jawapan yang diinginkan oleh
pelanggan tersebut.
Cabaran yang keempat ialah perubahan gaya hidup. Ini
disebabkan masing-masing hanya melihat dan mengetahui segala perkara di dalam
Facebook, Twitter dan sebagainya interaksi kita dengan orang sekeliling akan
menjadi kurang dan renggang. Keadaan di sekeliling kita tidak ambil peduli oleh
kerana sibukkan diri melihat media sosial sana sini.
Selain itu, halangannya ialah barang yang sudah
dihantar kemungkinan akan rosak. Sepertimana yang kita tahu setiap peniaga
menjual barangan yang berbeza-beza bagi mencari kelainan dengan peniaga yang
lain dan mendapat untung untuk perniagaannya. Sebagai contoh azimah menjual
barangan pinggan yang berkaca di dalam satu set dan mendapat permintaan
pelanggan untuk membeli. Pada satu hari Azimah telah pun menghantar barang
tersebut menggunakan kourier kepada pelanggannya setelah tiba bungkusan itu
pelanggannya membuka bungkusan itu dan mendapat barang yang dihantar telah
pecah semasa perjalanan. Ini merupakan satu masalah yang akan menyebabkan
pelanggan akan lari dan tidak akan berurusan dengan Azimah lagi.
Cabaran yang terakhir ialah peniaga yang membuat
perniagaan melalui media sosial ini bukan sahaja dapat membuka begitu sahaja
malah kerajaan telah memperketatkan sekiranya membuka sebarang jenis perniagaan
haruslah mendafatar di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM). Setiap perniaga
harus mempunyai sijil SSM tersebut sekiranya tidak mempunyai pelanggan boleh
membuat aduan bagi sebarang masalah yang dihadapinya.
vi)
Faktor-faktor pendorong penggunaan media sosial
Dunia yang kini meningkat lebih maju telah memberi impak
yang hebat kepada masyarakat dan masyarakat lebih cenderung kea rah teknologi
berbanding yang lain. Setiap pekerjaan yang dilakukan pada masa kini pasti
memerlukan internet, gajet, telefon dan sebagainya bukan lagi berinteraksi
sesama kita.
Terdapat beberapa faktor yang mendorong seseorang
untuk mengguna media sosial. Antaranya ialah putaran masa. Dimana kita dapat
lihat dari generasi ke generasi telah mula menjinakkan diri dengan penggunaan
media sosial. Dengan zaman ini teknologi yang semakin canggih di perkenalkan
oleh syarikat-syarikat ternama dengan harga yang berpatutan semua tidak
ketinggalan untuk membeli telefon yang baru yang mempunyai pelbagai kemudahan
dan mudah untuk mengakses sesuatu maklumat. Kalua dahulu generasi dulu hanya
menggunakan telefon yang hanya boleh untuk mendial bukan seperti sekarang yang
mempunyai keistimewaannya tersendiri. Apabila putaran masa berlalu peredaran
barang dan cara penyampaian kita juga akan berlainan.
Faktor yang seterusnya ialah mudah dan cepat. Sekarang
belutin tidak lagi dipedulikan oleh masyarakat kita ini kerana masyarakat kita
lebih mengetahui dahulu sebelum berita ditayangkan di kaca televisyen. Dengan
penggunaan media sosial juga seseorang itu akan cepat mendapat tindak balas
berbanding mengutus surat. Selain itu, sekiranya seorang peniaga yang membeli
barangan dari negara luar juga akan memudahkan dia hanya dengan berkomunikasi
melalui Facebook boleh terus mendapat barang yang diminta tidak perlu untuk ke
luar negara untuk membeli belah di sana. Dengan adanya perkembangan media
sosial ini masyarakat lebih membuka mata atas sesuatu perkara tidak hanya
menunding jari ke pihak lain.
Di samping itu, faktor yang ketiga ialah dapat
berkomunikasi dengan jarak jauh. Dengan wujudnya Facebook kiata dapat lihat berapa
juta yang telah mengakses dalam laman sosial itu. Kewujudan laman Facebook
telah menarik ramai orang untuk mngetahui tentangnya dan laman Facebook juga
dapat mengeratkan komunikasi dengan orang yang jauh. Selain itu, kita juga
dapat mencari kembali kawan-kawan kita yang lama. Selain dengan sahabat yang
jauh diperantau juga kita boleh berhubung melalui laman media sosial ini.
Faktor yang terakhir ialah perasaan ingin tahu. Di
mana seseorang ingin mencuba sesuatu yang baru untuk kehidupannya. Di samping itu,
pengarauh rakan sebaya juga merupakan faktor yang kuat untuk penggunaan media
sosial ini. Apabila salah seorang telah mengakses diri dalam laman sosial ini
pasti yang lain akan ikut.
Kesimpulan
Dalam bab ini, ada dua perkara yang kita pelajari yang
pertama ialah menjadi usahawanan yang berjaya dan penggunaan media sosial bagi
meningkatkan lagi mutu perniagaan kita. Pada zaman ini tidak ada yang
ketinggalan semua orang inginkan kehidupan yang lebih selesa serta meneceburi
dalam bidang yang lain.
Pada akhir ini, kita tahu amat besar impak media
sosial kepada usahawan di luar sana. Bahkan mereka juga bersaing dengan peniaga
yang lain untuk memamjukan diri dalam dunia perniagaan dengan menggunakan media
sosial. Saya berharap kerajaan terus mempertingkatkan lagi program-program
keusahawanan di luar sana bagi melahirkan usahawan yang berjaya di persada
dunia bukan sahaja di dalam Malaysia malah di negara luar juga orang akan
mengenali akan perniagaannya.
Kerjaan harus melahirkan generasi-generasi muda di
luar sana untuk menceburi dalam bidang ini bagi dapat mempertingkatkan lagi
ekonomi negara. Kerajaan harus mewujudkan satu sistem pelajaran kepada pelajar
sekolah tentang keusahawanan melalui media sosial.
Selain itu, masyarakat juga perlu tahu kebaikkan dan
keburukkan media sosial ini. Jangan mengguna untuk melihat perkara yang tidak
berfaedah seperti di Facebook mengakses Facebook untuk berkomunikasi dan
berbual kosong dengan rakan ini tidak mendatang faedah dan akan membuang masa
kerana tidak bermanfaat.
Di samping itu, kewujudan media sosial ini akan
menjarakkan hubungan kita dengan orang sekeliling. Hal ini kerana masing-masing
tertumpu pada satu benda dan tidak menghiraukan orang di depan mata. Sebagai
contoh, apabila sedang menikmati makan malam Facebook menjadi keutamaan untuk
melihat sedangkan makanan sudah di depan mata di situ akan menjadi penyebab
selisih faham di antara orang sekeliling kerana tidak ada komunikasi yang baik.
Pada pendapat saya, media sosial ini bukan pembawa
kerosakkan di dalam sesuatu perkara sekiranya kita tahu batas penggunaanya.
Bagi saya media sosial ini merupakan satu alternative yang baik kepada seluruh
masyarakat ini kerana media sosial dapat membawa kita ke arah lebih jauh kerana
dengan kecepatan maklumat yang kita dapat merupakan satu bonus yang besar buat
kita.
Dari segi perniagaan pula media sosial sangat membantu
peniaga untuk memajukan perniagaannya. Tambahan pula, zaman yang moden ini
masing-masing akan mengisi masa yang terbuang dengan melihat media sosial.
Seorang peniaga boleh menjadi juatawan sekiranya tahu penggunaan media sosial
ini. Perniagaan tersebut boleh diikuti oleh negara luar juga bukan sahaja di
dalam Malaysia. Tidak manusia yang ketinggalan sekiranya bijak menggunakan
media sosial ini untuk masa hadapan yang akan datang.
No comments:
Post a Comment